reklama

Bojujete s podzimní únavou? Zkuste tipy čínské medicíny

Kratší dny, deštivo a pochmourno přímo vybízí k zimnímu spánku. Někteří litují, že nejsou medvědi, ale prospat celé měsíce není ani reálné, ani zdravé. Únavě se dá postavit, třeba tak, že vrátíme tělu rovnováhu. Podle tradiční čínské medicíny se cítíme jako mátohy kvůli nerovnováze energie čchi.

Foto: iStock

Pokud se chcete vydat cestou čínské medicíny, budete potřebovat spolupracovat s lékařem, který se této metodě věnuje. Některé tipy na únavu ale zvládne vyzkoušet doma každý.

Některé příznaky připomínají depresivní onemocnění, ale může se jednat jen o sezónní únavu: práce vás nebaví, vše děláte zdlouhavě, nejradši byste trávili den i noc v posteli. Tradiční čínská medicína věří, že za tyto symptomy může právě nerovnováha energie čchi. Ta se pak projevuje tak, jako by se zastavil náš vnitřní motor.

Co odhalí nerovnováhu vaší energie čchi?

Nejen únava či zdravotní problémy, ale shrbená záda, pomalá, šouravá chůze, výraz v obličeji, i například míra pocení. Čínští lékaři v takových případech doporučují nejen akupunkturu, masáže a změnu jídelníčku, ale také zamyšlení, zda váš život nepotřebuje nějakou změnu.

Jsou na vině emoce?

Čínská medicína tvrdí, že tělo a mysl jsou ve vzájemném propojení. Emoce podle této ovlivňují jednotlivé orgány, které pak fungují či nepracují tak, jak mají.

  • Silný hněv aktivuje játra, takže energie čchi se pak zadržuje právě v této části těla.
  • Velké vzrušení zpomaluje činnost srdce.
  • Hluboký smutek narušuje energii čchi v našich plicích.
  • Strach a nervozita oslabují ledviny a přivádí nás do stavu chronické únavy.
  • Dlouhodobá frustrace oslabuje energii čchi v trávení.

Co zařadit do jídelníčku?

Pokud si stěžujete na únavu, nechuť k čemukoliv a chápete, že se jedná pouze o sezónní záležitost, můžete svou energii čchi odbrzdit také správným stravováním. Jezte dostatek luštěnin, dýně, brambor, hub, mořských i sladkovodních ryb, datle, celerovou nať i med. Doporučuje se také kuřecí maso.

 

reklama
reklama
reklama