Jak udělat co nejvíc věcí během co nejkratšího času?
Chcete zvládat všechny svoje povinnosti a užít si volna bez stresu? Zapomeňte na multitasking.
Život občas připomíná každodenní běh za povinnostmi. Snažíte se jich zvládnout co nejvíc a často vám pak nezbývá čas na koníčky a zábavu. Jenomže právě volný čas je důležitý k dobití energie. Jak ho tedy netrávit neustálým honěním restů?
Jak upozorňuje Mark McCartney z Oxfordu, je ze všeho nejdůležitější se na jednotlivé činnosti dokonale soustředit, nedělat více věcí najednou a zbavit se některých návyků.
Díky své práci profesionálního poradce sestavil pár tipů, které pomohou zvládnout co nejvíce věcí během krátké doby:
1) Buďte k sobě upřímní
Jsou to právě hluboko zakořeněné návyky a zlozvyky, které brání tomu, abyste dokázali co nejefektivněji využít svůj čas. Takže pokud ztrácíte čas na zbytečných a nikam nevedoucích pracovních schůzkách nebo neustále skáčete z jednoho úkolu na druhý, pak zřejmě nastal čas na změnu.
2) Najděte si klidné místo
Opravdu jen velmi málo lidí dokáže dělat více věcí najednou. Výzkumy navíc naznačují, že ti, co to dělají nejčastěji, to zvládají nejméně. Odškrtávejte proto ze se seznamu povinnosti raději jednotlivě. Vytvořte si ideální prostředí, najděte klidné místo, kde se budete soustředit, a vyvarujte se rušivých elementů, zejména mobilů.
3) Postupujte po malých krocích
Jak vyplývá ze zkušeností McCartneyho, nejvíce toho zvládají ti, kteří si povinnosti plánují do kratších časových úseků, ve kterých lépe udrží pozornost. Pokud lze úkol rozdělit na část "přemýšlecí" a část realizační, udělejte to a věnujte se každé části samostatně a naplno. Nebo si časově seskupte podobné druhy práce - například telefonní hovory, práci s e-maily.
4) Zjednodušte si to
Ne vždycky je potřeba udělat všechno, co si myslíte. Ještě před tím, než se začnete stresovat, že nestíháte, přehodnoťte svůj plán. Nad všemi položkami seznamu se zamyslete a zeptejte se, proč je důležité je udělat a zda je to skutečně neodkladné.
5) Najděte svůj rytmus
Naplánujte si práci úměrně svojí energii. Je sice lákavé hned po ránu vyčistit e-mailovou schránku, ale podle McCartneyho je rozhodně lepší soustředit se na náročnější a důležitější úkoly, které je potřeba během dne stihnout. A ráno je pro to nejvhodnější. Pomoci může i seznam, který si sepíšete dopředu. Stanovíte si jasné cíle a budete se lépe soustředit na to nejdůležitější. Dobré je naplánovat si čas tak, abyste se na to nejdůležitější mohli soustředit na začátku týdne a koncem týdne ubírat na náročnosti.
6) Dělejte to, v čem jste dobří
Jak velkou část dne strávíte děláním něčeho, v čem ve skutečnosti nejste dobří? Zvládnete ale mnohem víc věcí v krátkém čase, pokud se soustředíte na to, co vám jde ve skutečnosti nejlépe. Identifikujte svoje slabiny, protože právě ty vás zpomalují, a zapracujte na jejich odstranění.
7) Kvantita není kvalita
Je docela normální, že některé dny neuděláte skoro nic a jiné bez problémů pracujete 12 hodin v kuse. Využijte toho a pracujte víc, když jste v pohodě, a zvolněte tempo, když se vám nedaří. Ve skutečnosti nikdy nejde stihnout úplně všechno, co byste měli. Některé úkoly je potřeba odložit a naopak se plně věnovat těm, které vám přinesou užitek a přiblíží vás k dosažení cíle.