reklama

Šikana: poznamenání nadosmrti

Proč si už ve školce hrají tři kamarádi na ,,strážníky" a trestaný ,,zloděj" je stále jeden a ten samý? Co vede děti ve škole, aby tu nejtišší spolužačku píchali kružítky? Jak může studenty gymnázia napadnout, že oběsí spolužáka?

Foto: Profimedia

Proč si už ve školce hrají tři kamarádi na „strážníky" a trestaný „zloděj" je stále jeden a ten samý? Co vede děti ve škole, aby tu nejtišší spolužačku píchali kružítky? Jak může studenty gymnázia napadnout, že oběsí spolužáka?

„Šikanizátoři si důvody svého chování obvykle neuvědomují. Když se ptám proč, odpovídají - Já jsem do něj musel na zemi kopat, protože se svíjel... V lidech je skryta destrukce, která se za určitých podmínek dá do pohybu. Člověk musí být morálně hodně silný, aby odolal," konstatuje Michal Kolář, předseda občanského sdružení Společenství proti šikaně a autor Českého školního programu proti šikanování. Závěry, k nimž tento odborník za třicet let praxe došel, jsou velmi depresivní. Ale nepřekvapí. Že je extrémní krutosti hraničící se sociálním sadismem schopen v podstatě každý obyčejný slušný člověk, vědí psychologové už bezmála půl století.

Šokující experiment

V roce 1971 proběhl na Stanfordské univerzitě v USA experiment, jehož průběh vstoupil do učebnic psychologie. Celkem 21 dobrovolníků, samí psychicky vyrovnaní a zdraví jedinci z řad studentů, bylo umístěno do uměle vytvořeného vězení a náhodně rozděleni do rolí vězňů a dozorců. Pravidla pro běh experimentální věznice byla převzata z věznice Palo Alto v Kalifornii a byla naprosto korektní. Vězňové podle nich museli být zticha v době odpočinku, po zhasnutí světel, v průběhu jídla a mimo prostor vězení. Nosili uniformu a oslovovali se čísly. Dozorce museli oslovovat Pane důstojníku. Pochybení v plnění pravidel se mohlo trestat. Po dva týdny měli studenti hrát svou roli podle vlastních představ, vědci jim pouze zakázali používat fyzické násilí. Za šest dnů byl pokus předčasně ukončen kvůli neočekávané krutosti dozorců. Když se domnívali, že je nikdo nevidí, navlékali svým vězňům na hlavu pytle, nutili je, aby se svlékali, a ponižovali je primitivními sexuálními vtípky. Chovali se naprosto stejně jako soudobí američtí vojáci, týrající irácké vězně. Čtyři pokusní vězni se psychicky zhroutili. Závěr experimentu byl šokující i pro odborníky. Zjistili, že brutální zločiny na příklad v době války nejsou dílem psychopatů, ani lidských zrůd, ale obyčejných lidí vystavených nepřekonatelnému tlaku okolností.

Pověste ho vejš!

Následující příběh se však stal na české střední škole. Ničím nevybočující chlapec se prostě tak nějak stal obětí. Napřed ho někteří spolužáci neškodně popichovali. Potom přešli k násilí. Píchali ho kružítky, na jarní brigádě ho pověsili za nohy z mostu. Nedokázal se bránit. „Oběť šikany si často nepřizná svou situaci, její pozice je pro ni tak bolestná, že zasahuje do hloubky kořeny celé osobnosti," vysvětluje Michal Kolář. Nakonec všichni spolužáci ze třídy odhlasovali, že chlapce popraví. Po vyučování na něj počkali, přetáhli mu kolem krku smyčku z dlouhé šály, přehodili ji skobu a táhli. Dusil se, až ztratil vědomí. Naštěstí přežil. Druhý den přišel do školy jako robot - totálně zlomený, se strangulační rýhou na krku. Vůbec nevnímal okolí a nakonec se zhroutil. Teprve pak vypuklo policejní vyšetřování. O hrůze ve školních lavicích neměli rodiče kohokoli z nich včetně oběti a učitelé tušení.

Tyran a jeho oběť

Hvězda - oblíbený, veselý a vlivný vůdčí typ. Je sociálně inteligentní, rád manipuluje lidmi. Roli v jeho počínání hraje zvědavost, jde vlastně o jakýsi experiment s lidskou bolestí, kdy útočník zkoumá, co jiný člověk vydrží. Obvykle pochází z rodiny typické prázdnotou morálních hodnot a zaměřené na konzum.

Tichošlápek - ukázněný, uzavřený, sebestředný typ, někdy se sadistickými tendencemi v sexuálním smyslu. Může pocházet z rodiny s přísnou výchovou bez lásky. Ponižování druhých ho vzrušuje. Příčinou bývá i touha po moci, spojená s potřebou někoho ovládat.

Surovec - agresivní, neukázněný násilník. Často chce být centrem zájmu a dění, touží po obdivu.

A oběť? Nečekejte obézního, brýlatého, zrzavého outsidera! Týraným se klidně může stát i krásný, inteligentní, asertivní a průbojný člověk. Může se učit špatně - nebo dobře, nosit značkové oblečení, nebo chodit v šatech ze sekáče. Od ostatních se liší zranitelností. Úzkost a nejistotu pociťuje každý, ale někdo to umí hůř skrývat. Kdo dá najevo slabost, má smůlu.

Napište nám!

Podle celonárodního průzkumu bylo ve školách šikanováno 41 % dětí. Celkem 90 % pedagogů nedokáže proti šikaně kvalifikovaně zasáhnout. „V počátcích se přitom dá šikana ještě zastavit. Na konci už probíhají hrůzy, jejichž následky nese postižený celý život. Jediným řešením je rozehnat všechny zúčastněné daleko od sebe," doplňuje alarmující obraz Michal Kolář.

Setkali jste se někdy se šikanou na vlastní kůži? Museli jste řešit týrání v souvislosti se školní docházkou vašich dětí?Jak jste si poradili? Napište nám a pomozte ostatním! Příspěvky o délce maximálně 10 vět posílejte na adresu [email protected], do předmětu uveďte heslo "Šikana".

Vaše názory můžete posílat do 13. 10. Nejzajímavější z nich uveřejníme a tři odměníme krásnou cenou - dětskou kosmetikou Johnson's baby! Chcete-li soutěžit, nezapomeňte připojit své jméno, adresu a telefonní číslo! Redakce si vyhrazuje právo příspěvky redigovat.

reklama
reklama
reklama