Videa: Nejlepší učitelé v akci - po takových děti touží
"Chci učit!" Vzhledem k tristní situaci českého školství tato slova moc často neslýcháme. Přesto stále existuje pár nadšenců, pro které je kantořina osobním naplněním. Můžete jen doufat, že na takového bude mít kliku vaše dítě.
"Chci učit!" Vzhledem k tristní situaci českého školství tato slova moc často neslýcháme. Přesto stále existuje pár nadšenců, pro které je kantořina smyslem života i osobním naplněním.
Když je sledujete při vyučování, bezděky vám přijde líto, že jste podobné kantory neměli vy. Můžete jen tiše závidět a doufat, že na takového nadšence budou mít kliku aspoň vaše děti. A také, že mizerný plat nezchladí jeho nadšení a nedonutí ho nakonec najít si jinou, méně smysluplnou, ale výdělečnější profesi.
Vítek, herec a učitel
"Vlastně mě moc nebaví číst, psát a počítat. Věřím, že průměrně inteligentní dítě se to naučí nakonec samo," říká Vítek Březka, herec a učitel na základní Bratrské škole s více než jedenácti lety praxe. Zodpovědnost, humor, kvalita, tvořivost, nadání, lidskost, energie, živelnost, přísnost - to vše je v něm namícháno do inspirativního koktejlu, který milují nejen děti, ale i jejich rodiče a jeho kolegové.
Čtěte také: "Samolibý" učitel: Co dělat, aby vám zobal z ruky!
Z vlastní praxe dobře ví, že se dobré školy hledají těžko a doufá, že u své dvě malé děti bude moci učit sám doma. Škola, a zejména na prvním stupni, totiž podle něj zbytečně tlačí na výkon. Známky proto dává nerad a pokud to jde, klasifikaci se vyhýbá. Raději chválí a motivuje ústně. Hanět nikoho nepotřebuje - v jeho hodinách děti dávají pozor a matematiku si s radostí užívají prostřednictvím her zážitkové pedagogiky. Tady také nachází uplatnění jeho herecký talent.
"Srovnávání víc řeší dospělí - rodiče a učitelé - než děti. Je těžké zbavit rodiče úzkosti, jestli jejich dítě v systému vzdělávání uspěje. Myslím ale, že by bylo třeba jít víc po smyslu bytí, prožívání, po radosti, která dětem chybí," říká. Podívejte se, jak Vítek učí:
Jana, moudrá máma
Kačenka, dcera paní učitelky Jany Petrů, se narodila ve 29. týdnu těhotenství. Její sestra, dvojče, zemřela, ona přežila s psychickým i fyzickým postižením. Dnes je to velká holka, ale táta s mámou se o ni musí starat skoro jako o miminko. Jana považovala za důležité, aby to věděli i její žáci. "Když jsem se v září seznámila se svými prvňáčky, řekla jsem jim, že mám doma princeznu, jejíž krásná duše je zakleta v postiženém těle," vzpomíná.
Doporučujeme: Vy jste úplně mimoděložní aneb Přeřeky učitelů
Svou dceru považuje za dar. "Učitel by měl mít v první řadě velké srdce, musí se umět vcítit. A právě v tom mi Kačenka moc pomohla a pomáhá," dodává.
Jana Petrů učí na základní waldorfské školy v Jinonicích. Má v kantořině patnáctiletou praxi a ohledně podstaty učitelství zcela jasno: "Podávat dětem věci, jež jim budou do budoucna ku prospěchu, způsobem, který je neodrazuje. Největší odpovědnost cítím, když dochází ke kontaktu s bytostí dítěte. Vůbec nemusím učit, prostě vím, že ten okamžik je pro dítě velmi důležitý. Může to být maličkost, někdy stačí jedna věta, která v člověku zůstane znít celý život."
S Vítkem Březkou se shoduje v tom, že by zrušila klasifikaci. A kdyby se jí mohlo splnit přání, chvilku by nechala učit rodiče... Podívejte se, jak učí ona sama:
zdroj: Chciucit.cz
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nadané děti mohou mít ve škole velké problémy