reklama

Nenechte dětem vymývat mozky reklamou!

Jsou to právě děti, které často určují, jaké zboží skončí ve vašem košíku. A výrobci i obchodní řetězce to dobře vědí. Jak chránit sebe i děti před tlakem reklamy?

Foto: Isifa/Thinkstock

Sotva se naučili chodit a mluvit, nepracují, nevydělávají, někteří se ani nenarodili - přesto jsou pro obchodníky velmi zajímavou cílovou skupinou... Jsou to právě děti, které často určují, jaké zboží skončí ve vašem košíku.

Nakoupit vše potřebné na jednom místě a v co nejkratším čase - to je pro vytížené rodiče malých dětí velmi výhodné a rádi této možnosti využívají. Obchodní řetězce se z toho snaží vytěžit maximum a vynakládají nemalé prostředky na reklamu zacílenou na nejmenší diváky. Jak funguje a dá se proti tomu něco dělat?

Doporučujeme: Jak vypadá holčička z nejoblíbenější reklamy nyní?

Jak dostat lukrativní skupinu čerstvých rodičů do obchodního domu? Velmi účinné jsou slevové akce  na dětské spotřební zboží jako pleny a kojenecká výživa. K oblíbeným marketingovým metodám patří také věrnostní karty lákající na slevy.

Vítaní šmíráci?

Myslíte, že je to příjemný a nevinný způsob, kterým nám obchodníci dávají různé benefity za věrnost? Zákaznických karet má přece každý v peněžence spoustu! Co z ní může obchodník zjistit?

Překvapivě mnoho. Například v americké Minnesotě věděl obchodní řetězec Target o těhotenství -náctileté dívky dříve než její otec. Na základě dat z její zákaznické karty (nákup volného oblečení, tělového mléka a kyseliny listové) jí začal zasílat slevové kupony na pleny, což vedlo k prozrazení do té doby utajeného těhotenství...

"Rodiče si často neuvědomují, jak draze jsou benefity věrnostních karet vykoupeny. Supermarkety se díky nim o domácnostech svých zákazníků dozvídají téměř vše. Na základě algoritmů jsou schopny odhadnout, zda se jejich klienti rozvádí, mají malé děti či zahrádku. Následně umí pružně reagovat a zasílají slevové kupony přímo na míru svým klientům. Posilují tak jejich sklon nakupovat stále na stejném místě," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Na každý věk jiný trik

Děti jsou snadným terčem reklamy - nadchnou prakticky pro cokoliv, jsou manipulovatelné a líbí se jim barevné věci. Již velmi malé děti si umí zapamatovat chytlavou melodii a text reklamy. Reklama na ně zaměřená bývá animovaná a pestrá, zdůrazňuje prvky harmonické rodiny: maminka, tatínek a bezpečí.

Více o výchově dětí najdete na Babyweb.cz >>

Dětem školního věku se naopak líbí reklamy, které jim pomáhají se psychicky oddělit od rodičů a stát se součástí party vrstevníků. Reklama pro starší děti bývá hraná a figurují v vrstevníci o dva až tři roky starší než cílová skupina, aby k nim ostatní vzhlíželi. Velkého efektu dosahuje obsazením televizních či filmových hrdinů. Dobře funguje také černý humor.

Oblíbenou marketingovou taktikou jsou pak kampaně obsahující prvek sbírání. Například Šmoulí kartičky přinesly řetězci Albert v roce 2011 několikanásobné zvýšení prodeje.

Existuje obrana?

Jak své děti naučit přežití v reklamní džungli? "Je vhodné učit děti spotřebitelské gramotnosti od nejútlejšího věku. Už ty nejmenší by z úst rodičů měly slyšet, že reklama není realita a že informace v ní obsažené mohou být zavádějící, zkreslené a neúplné. Reklamu je dětem dobré ukazovat jako něco nezáživného, vyplňujícího čas. Například televizní spot můžete ztlumit, přepnout a nabídnout lepší zábavu s vámi," doporučuje psycholožka PhDr. Romana Mazalová

"Pokud dítě vyžaduje věc, kterou vidělo v reklamě, není dobré ji rezolutně zamítnout, to by jen zvýšilo atraktivitu výrobku v jeho očích. Můžete ji vzít do ruky a názorně dítěti ukázat a vysvětlit, co se vám na ní nelíbí, proč se vám zdá předražená či nekvalitní," radí.

Jaký máte vztah k reklamě na dětské výrobky vy? Vítáte ji, nebo byste ji nejraději zakázali? O tom můžete diskutovat pod článkem a hlasovat v anketě.

zdroj: Babyweb.cz

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Děti a reklama - můžeme tomu zabránit?

20 jednoduchých způsobů, jak si zlepšit život

Největší chyby, které ženy dělají na začátku kariéry

reklama
reklama
reklama