reklama

Nenapíše test, půjde na učňák! Rozhodne jediná písemka!

Bude z vašeho potomka pouhý učeň, nebo mu stát umožní udělat si maturitu? O budoucím profesním osudu dětí by měly do dvou let začít rozhodovat plošné testy! Podle toho, jak dopadnou, se pak bude moci žák přihlásit na obor s maturitou, nebo pouze na učební obor.

Student
Student | Foto: Profimedia.cz

Bude z vašeho potomka pouhý učeň, nebo mu stát umožní udělat si maturitu? O budoucím profesním osudu dětí by měly do dvou let začít rozhodovat plošné testy!

Podle toho, jak dopadnou, se pak bude moci žák přihlásit na obor s maturitou, nebo pouze na učební obor. S nápadem použít testy přišla za ministrem školství Josefem Dobešem (VV) Asociace aktivních škol, kterou mj. reprezentuje ministrův poradce a ředitel elitního pražského gymnázia Václav Klaus mladší.

Na maturitních oborech je totiž mnoho dětí, které nemají ke studiu předpoklady, zatímco učiliště zejí prázdnotou. Podle MF Dnes proto ministra myšlenka testu nadchla. „Pánbůh zaplať za tenhle postoj. Je přirozené a jasné, že kdo nesplní standard v páté třídě, neměl by být přijat na víceleté gymnázium," řekl deníku Dobeš.

Test na počítači

První zkoušky proběhnou na vybrané skupině škol už v prosinci, celostátní generálku pak úřad plánuje na příští rok. Naostro se projekt rozběhne v květnu 2014. Plošné testování by mělo probíhat na počítačích, což je na základních školách novinkou. Ministerstvo kvůli tomu vytvořilo standardy: seznamy základního učiva z matematiky, českého a cizího jazyka. Hranice úspěšnosti, která by děti rozdělovala na budoucí studenty a učně, zatím určena není.

Důvody, výhody, nevýhody

Připravovaný projekt se setkal, a určitě ještě setká s vlnou kritiky. V první řadě budou zcela jistě protestovat rodiče dětí, které testování „pošle" na učňák. Jejich argumenty? O zásadním faktu jako budoucí osud dítěte by neměl rozhodovat jediný neprůkazný test - stačí, aby se žák necítil dobře, byl trémista nebo měl prostě jen špatný den. Ostatně způsobilost ke studiu prokazují už existující kvalitní testy Scio, které většina středních škol používá při přijímačkách. Proč tedy brát žákům základních škol předem šance?

Důvodem je fakt, že gymnázia a střední školy ukončené maturitou praskají ve švech, zatímco o učňovské obory není zájem. V důsledku toho školství produkuje spoustu neužitečných „managerů", chybí však šikovné české ruce patřící zedníkům, elektrikářům, instalatérům, klepířům, topenářům… Test by slabší žáky prostě rovnou vyřadil a poslal je tam, kam patří.

Z nouze ctnost

Jenže jde o řešení zbytečně drahé. Vzniklá situace pramení z toho, že stát nedokáže regulovat množství středních škol s maturitou, které vyrostly jako houby po dešti, často aniž by splňovaly požadovanou kvalitu. Na to stačí vyhodnotit prostřednictvím plošně sjednocených maturit jejich výstupy a nekvalitním zařízením prostě odebrat dotace, není nutné limitovat počet žáků, kteří se na ně hlásí. Tomu se ovšem brání kraje, které školy spravují - přišly by o voliče.

Na druhou stranu, plošné testy na základních školách mohou být velmi užitečné, záleží na jejich nastavení: upozorní totiž na ty ZŠ, které učí opravdu špatně. Testy by se v tomto případě mohly stát dobrou zpětnou vazbou. A pokud by měly zároveň hodně nízko nasazenou laťku, vyselektovaly by i nejproblémovější žáky.

Kdo na to doplatí?

Tím se ovšem základní problém - jak snížit počet středních škol s maturitou - nevyřeší. Je třeba nastavit laťku někam blízko ke střední úrovni. Počet dětí, které se budou smět hlásit se na střední školy s maturitou, tím výrazně klesne, mnoho středních školy nesplní požadavky na množství žáků, nedostanou tudíž dotace a budou muset skončit.

A bude zle. Nikde totiž není řečeno, že padnou jen nekvalitní školy. Ve výsledku tak na sporný krok doplatí hlavně děti, kterým se sníží šance studovat. Zato je jisté, že naštvaní voliči, jejichž potomci budou muset na učňák, to pak spočítají straně, která úpravu prosadila. Ale kdo ví… Kde bude za dva roky současný ministr školství a strana, kterou reprezentuje?

zdroj: Aktuálně.cz

reklama
reklama
reklama