reklama

Chcete mít doma malého génia? Hrajte si s ním!

Dětské aktivity mají vliv na vývoj jejich schopností a dovedností, to je dnes již známá věc. Jednoduchá a účinná rada pro výchovu chytrého dítěte proto zní: Věnujte se s potomkem hrám!

Dítě, puzzle, rodina
Dítě, puzzle, rodina | Foto: Profimedia.cz

Dětské aktivity mají vliv na vývoj jejich schopností a dovedností, to je dnes již známá věc. Jednoduchá a účinná rada pro výchovu chytrého dítěte proto zní: Věnujte se s potomkem hrám!

Seznamujte svá batolata už od útlého věku s nejrůznějšími druhy her. Umožníte jim tak nácvik všemožných dovedností, který se bude hodit i v pozdějším věku. U menších dětí to platí o hračkách, u těch odrostlejších také o společenských hrách.

Hračky nejsou „holčičí" a „klučičí"

„Hračky už odjakživa patří k životu dětí, od jednoduchých předmětů po sofistikovanější hry. Jejich poslání by však vždy mělo odrážet radost ze hry a rozvoj schopností a dovedností," podotýká Michaela Smolíková z OC Park Hostivař. „Už půlroční miminka jsou schopna udržet v rukou svou hračku, což stimuluje jejich motoriku i ostatní smysly. Proto je důležité poskytnout jim to, co potřebují přiměřeně ke svému věku.

Rozvoj kreativity jednoznačně omezují hračky, které neumožňují použití dětské představivosti a schopnosti objevovat nové věci, tedy takové, které jim de facto usnadňují práci. Další nástrahou mohou být genderově podbarvené hračky, označené jako „holčičí" nebo „klučičí". To automaticky vyčleňuje určitý typ hraček pouze pro děvčata (panenky, kadeřnické potřeby, kuchyňky) nebo naopak pro chlapce (autíčka, technické stavebnice). Děti opačného pohlaví jsou pak ochuzeny o určitý typ rozvíjejících her, což se může negativním způsobem projevit i ve starším věku.

„Baví vašeho chlapečka přebalovat panenku? Neberte mu ji z obav, aby nebyl zženštilý - naopak, buďte rádi, že z něho vyroste šikovný táta! Vyhraje si vaše předškolačka nejvíc se stavebnicí Merkur? Třeba z ní vyroste výborná stavařka," uvádí PhDr. Vlasta Svobodová, pražská psycholožka.

Po kterých hračkách sáhnout?

Jak tedy vybrat hračky a hry, aby byla kreativita dětí naplno rozvíjena? Her je celá řada. Můžeme je rozdělit třeba podle zaměření na rozvoj určité oblasti lidské psychiky: na paměť, komunikaci, nácvik společenských rolí. „Hra by měla být pro dítě, ale i pro dospělého výzvou. Pokud je příliš jednoduchá, většinou nás nebaví, naopak příliš složitá zase může dítě odradit," upozorňuje Smolíková.

Dobrým tipem je třeba stavebnice, lego, malování na zvířátka či navlékání korálků. Hra s nimi poskytuje bohatý prostor pro fantazii dítěte a dává mu radost z tvůrčí činnosti. Puzzle zase rozvíjí prostorovou představivost a logické uvažování, ovšem opět v mezích věkové skupiny. Pokud pětiletého prcka potrápíte puzzlem z pěti tisíc částeček, které zobrazuje impresionistickou krajinu, nejspíš příliš nepochodíte.

Při výběru byste se měli řídit věkem dítěte a zaměřením hry či hračky. Všímejte si, co ho přirozeně přitahuje a kde se chce realizovat, a vyhovte mu - třeba i v případě, že vás jeho volba překvapí.

Věnujte mu čas

Je ovšem velký rozdíl, když dítě staví svůj velkolepý hrad z lega samo, nebo když vznikají hrady dva, jejichž páni se mohou navštěvovat, budovat společně velkou říši, osidlovat další území panáčky legáčky, nebo třeba i vést slavné války, aby pak uzavřeli trvalý mír... Nemluvě o zarputilém soupeření při obyčejném Člověče nezlob se! nebo třeba při partii dámy u větších dětí.

Žádná hračka na světě totiž sama o sobě nenahradí čas strávený s mámou nebo tátou, společně vynaložené úsilí či přátelské soupeření, sdílené aktivity a zážitky. Jsou to právě rodiče, kteří svým příkladem v životě i ve hře předurčí modely a vzorce chování, jež si dítě ponese po celý život.

reklama
reklama
reklama