reklama

Krása, která skoro vymizela. Je to úchvatná alchymie na látce, ukazuje výstava

Pro výrobu modrotisku byla vždy nezbytná blízkost vody. Voda se užívá už při úpravách plátna před tiskem, vypráním se plátno zbavuje apretace. Indigo se spolu s dalšími chemikáliemi rozmíchá ve vodě, aby vznikla barvicí lázeň, vodou se také ředí kyselina, jíž se nakonec odstraňuje rezerva a vypíraly se v ní nečistoty s posledními zbytky barviva. Zajímavé je, že se tkanina neprobarví na modro při máčení v barvicím roztoku, ale teprve poté, když se z lázně vyjme - působením vzduchu barvivo oxiduje. Čím tmavší odstín modré barvy je požadován, tím vícekrát se musí plátno do lázně ponořit a ponechat, aby oxidovalo. 
Na snímku je autorský modrotisk Adély Součkové, který je součástí výstavy Móda v modré v pražském Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.

Další zajímavé články

reklama
reklama
reklama