reklama

Solidární nákupy. Český design může zachránit kdokoliv z nás

Ve chvíli, kdy se česká designová scéna mohla pochlubit vznikem řady zajímavých projektů, přišel v důsledku karantény strmý pád. Místním návrhářům a výrobcům ale může pomoct iniciativa s názvem #malynakupvelkapomoc.

Foto: Jana Mikešová

Není pochyb, že světová ekonomika se kvůli pandemii covid-19 ocitla v nebývalé recesi. Podle posledních zpráv ministerstvo financí počítá s restrikcemi v ekonomice do konce druhého čtvrtletí. Co pomůže drobným podnikatelům, mezi které se řadí i lokální designové projekty? Malá investice každého z nás.

V době nejistoty a nepředvídatelného vývoje na pracovním trhu není utrácení za designové výrobky prioritou. Projekt #malynakupvelkapomoc má za cíl podpořit designéry a obchody, které bez svých zákazníků následující měsíce nepřežijí.

"Často říkáme, že svými nákupy a spotřebními referencemi hlasujeme za to, jaký by měl svět být. Máte-li tuto možnost, nyní to platí dvojnásob," říká na svém instagramovém účtu Eva Urbanová, majitelka butiku s etickou módou a designem Nila Store. Oblíbená pobočka na pražských Vinohradech a nově otevřený obchod v Karlíně zejí prázdnotou od 24. března, Urbanová proto žádá své zákazníky, aby jim v těžké situaci pomohli a objednávali si alespoň drobnosti on-line.

Ve stejné situaci se ocitl od letošního ledna otevřený obchod Lula Vintage, který po vzoru podobných podniků v Los Angeles nabízí vintage módu. Jeho majitelka Lucie Kratochvílová stihla za měsíc a půl uspořádat pop-up eventy, na které dorazily známé postavy české módní scény, influencerky i milovníci kvalitních kousků z druhé ruky. Obchod si rychle vybudoval své místo na módní mapě Prahy. Ze začátku karantény Lucie chtěla ponechat provozovnu zcela uzavřenou, ale i pro ni je současný stav likvidační. Kousky proto prodává on-line a okruh stálých zákaznic se o ně předhání v komentářích na Instagramu, kde píší, že ačkoliv nemají kam své nové úlovky nosit, chtějí svému oblíbenému butiku hodit záchranný kruh. 

Solidaritu mezi sebou projevují i designéři samotní: ať už šperkařka Kristýna Malovaná, designérka kožených doplňků Barbora Musilová nebo autorka pletenin Jana Mikešová se zapojily do výzvy #malynakupvelkapomoc, protože věří, že společnými silami zvládnou krizi lépe. Na webových stránkách www.malynakupvelkapomoc se postupně registrují i další tvůrci, kteří zde uvádějí také výše své dosavadní ztráty. Mnozí z designérů také nabízí za nákup dárky, poštovné zdarma a často také velké slevy.

Prohlédněte si naši galerii pro více tipů, jak svým malým nákupem podpořit český design.

reklama