reklama

Povánoční slevy: Jak výhodně nakoupit na e-shopu a nenaletět?

Nakupování online je rychlé, pohodlné a mnohdy o dost lacinější. Ale i na internetu číhají rozličná nebezpečí, kvůli kterým můžeme snadno a rychle přijít v lepším případě "jen" o peníze, v tom horším i o citlivé osobní údaje.

Foto: Thinkstock

V současné době existují e-shopy prakticky s čímkoli. V jednom internetovém obchodě si koupíme boty z aktuální kolekce našeho oblíbeného módního řetězce, ve druhém nový balíček kontaktních čoček, ve třetím uděláme nákup jídla na týden dopředu... komu by se to nelíbilo. Online nákupy ale mají i své nástrahy. 

"Ačkoli se situace výrazně zlepšuje a podvodných e-shopů je jako máku, v současné době asi půl procenta z celkového počtu zhruba 38 000 internetových obchodů, je potřeba dobře vybírat a rozmýšlet, u koho si zboží objednáme. Z posledních výzkumů ohledně e-commerce vyplynulo, že se lidé již nenechají snadno zlákat k neuváženému nákupu, nicméně stále existují rizika, kterým musíme při nakupování online čelit," komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz.

Jak tedy poznáme důvěryhodný e-shop, ve kterém se nemusíme bát nakoupit?

1) Obsahuje veškeré potřebné kontaktní údaje

Chybí na stránkách e-shopu základní informace o jeho majiteli, IČ nebo třeba sídlo obchodu? Místo adresy, telefonního čísla a e-mailu visí na webu pouze kontaktní formulář s kouzelnou formulkou "Nechte nám vzkaz, ozveme se vám"? Pak raději nakupte jinde. 

2) Neskrývá obchodní podmínky

Velké množství lidí, pro které se nakupování na e-shopu stalo již rutinou, většinou obchodní podmínky nečte vůbec, nebo je prohlíží jen velmi zběžně, protože počítá s tím, že neobsahují žádné kličky. To je ale chyba! Obzvláště u méně známých e-shopů je výrazně doporučeno si (alespoň před prvním nákupem) podmínky přečíst, vyhnete se tak případným nesrovnalostem při reklamaci zboží. U férových obchodů, jejichž podmínky jsou stručné a jasné, to není žádný problém.

3) Komunikuje se zákazníky

V současné době je již běžnou praxí, že internetové obchody využívají různé komunikační kanály, jejichž prostřednictvím dávají zákazníkům vědět, co se děje v e-shopu nového. Vedle klasických e-mailových newsletterů, které rozesílají již registrovaným zákazníkům, hledají potenciální klienty také na sociálních sítích. Ty jsou ideálním místem, kde lze snadno a rychle navázat kontakt s velkým množstvím lidí naráz. Na Facebooku či Instagramu (které patří v současné době stále mezi nejoblíbenější sociální sítě u nás) se tak zákazník rychle dozví o novinkách či slevách, které se v jeho oblíbeném internetovém obchodě chystají.

4) Bojuje kvalitou, ne cenou

To, že e-shop nabízí například sezónní slevy nebo věrnostní program pro registrované zákazníky, není nic podezřelého. Je-li však v e-shopu veškeré zboží výrazně levnější než u ostatních prodejců, je dobré být ve střehu.

5) Nabízí různé možnosti dopravy i platby

Solidní internetový obchod využívá kromě České pošty také další možnosti, jak objednávku k zákazníkovi doručit, například prostřednictvím přepravních společností. V ideálním případě mezi způsoby doručení patří také osobní odběr v místě prodeje nebo ve výdejním místě typu Uloženka či Zásilkovna. E-shop by měl zákazníkům vycházet vstříc i v otázce placení. Pokud prodejce vyžaduje pouze platbu předem na účet a nenabízí další alternativy, je to varovný signál. Riziko ohrožení údajů o platební kartě snižuje online platba přes platební bránu, touto cestou se totiž prodejce k citlivým údajům zákazníka nedostane. I přesto dává spousta Čechů stále přednost platbě na dobírku, nabízí-li tedy e-shop i tuto možnost, má vyhráno.

6) Je ověřen zákazníky

Spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou, jakou si může každý e-shop přát. Právě dobrá zkušenost někoho, kdo nakoupil v obchodě již dříve, přiláká nové zákazníky účinněji než kdejaká reklama. Dobrým vodítkem je například certifikát "Ověřeno zákazníky", který na základě recenzí zákazníků uděluje srovnávací portál Heureka.cz.

reklama
reklama
reklama