reklama

Krása s věkem nesouvisí, tvrdila Estée Lauder

Jak se na ženskou krásu dívala jedna z nejvlivnějších obchodnic 20. století Estée Lauder? Jaké know-how přinesla do světa make-up artistů Bobbi Brown? A co do kosmetického průmyslu vnesl italský módní guru Giorgio Armani?

Foto: Thinkstock

Většina žen svět šminek, krémů, parfémů a olejů miluje. A co žena, to originál. Každé z nás vyhovuje jiný přístup, jiná konzistence produktů, jiná barevnost, nebo také jiné složení vůní. Některé z nás se řídí trendy a často zkouší novinky na trhu, jiné zase naopak nedají dopustit na vyzkoušenou a osvědčenou klasiku a jen tak něco je nezviklá ke změně. 

Co ale víme o svých oblíbených značkách? Co je doménou jednotlivých tvůrců? Vybrali jsme tři zajímavé osobnosti kosmetického světa: Věhlasnou podnikatelku minulého století Estée Lauder, jednu z nejproslulejších vizážistek současnosti Bobbi Brown a italského noblesního módního návrháře Giorgia Armaniho.

Estée Lauder, první podnikatelka v kosmetice

Kdo je žena, která se chtěla zprvu stát herečkou, ale pak díky práci svého strýce lékárníka objevila svět mastiček, olejů a vůní a už ho nikdy neopustila? Narodila se v roce 1906 v New Yorku. Její vášní bylo od dětství míchání krémů a olejíčků a jejím vzorem byla matka, která vždycky dbala na střídmou eleganci a péči o zevnějšek. Když ji její strýc naučil používat na čistění pleti oleje a vynalezl pro ni první krém, který dokázal vyzmizíkovat všechny nedostatky světa, propadla tomuto oboru napořád. Když se Ester v roce 1930 vdávala za Josepha Laudera, poprvé v životě si své rty obtáhla rtěnkou. Od té doby bez ní neudělala ani krok. 

V roce 1946 Estée oficiálně zahájila svou řadu se čtyřmi produkty: čisticím olejem, balíčkem krému, krémem svého strýce značky All Purpose a pleťovým tonikem. Už tehdy si sama sobě dělala vlastní PR. Psala o svých produktech do magazínů, ukazovala se v kosmetických salonech po celém New Yorku a prováděla ženám 'proměny', zatímco seděly pod fénem.

Používala jiný typ marketingu - 'telefon, telegraf a co si ženy řeknou mezi sebou', jak sama vysvětlovala. Nejen její produkty, ale také přístup k zákazníkovi byl avantgardní a jedinečný. Estée řešila nejen obchod a obsah lahviček (používala rodinné recepty), ale také jejich obal. Ve firmě si prosadila názor, že obaly jejích přípravků budou mít blankytně modrou barvu, aby se hodily do každé koupelny na světě. V roce 1973 přivedla na trh svou první vůni Private Collection, kterou si zamilovala i Grace Kelly.

Ačkoliv Estée Lauder byla přiznanou workoholičkou, vždycky si dávala záležet na rodinných večeřích, na svých dvou synech a přátelích. Při výrobě parfémů bylo vždy zkompletováno pouze devadesát pět procent ingrediencí. Zbylých pět procent bylo osobně přidáno samotnou Estée, manželem nebo jejími syny, těsně před tím, než odešly z továrny k distributorům. Dnes se značka Estée Lauder úspěšně prodává ve 150 zemích světa.

Bobbi Brown, přirozenost je nejvíc

Bobbi Brown ztělesňuje svěží, pulzující současnost. Jednoduchost, přirozenost, žádné dlouhé procesy. Bobbi Brown na začátku 80. let 20. století vystudovala obor divadelní líčení a začínala v módních časopisech coby make-up artistka. Pracovala pro Glamour, Vogue nebo YM. V roce 1990 už spolupracuje v laboratořích na výrobě do té doby netradičních odstínů rtěnek: lososová, béžová, rozinková, ostružinová a mnoho dalších přírodních barev získává jasnější kontury a v roce 1991 je Bobbi poprvé uvedla na trh. K jejímu velkému překvapení se hned první den prodalo 100 kusů.

V roce 1992 debutuje jedinečný, do žluta tónovaný korektor Foundation Stick. "Když jsem v roce 1992 uvedla na trh svůj první Foundation Stick, byl to první make-up svého druhu, který přesně odpovídal tónu pleti. Všechny ostatní make-upy na trhu byly na růžové bázi a na pokožce vypadaly falešně a křídově. Myšlenka podkladového krému Foundation Stick mne napadla, když jsem byla na focení plavek s fotografem Walterem Chinem; po aplikaci makeupu na obličej modelky jsem si najednou uvědomila, že její obličej neodpovídal zbytku těla. Vlastně jsem musela nanést podkladový krém na zbytek jejího těla, abych sjednotila tón její pokožky (a bylo to šílené)," vypráví Bobbi Brown.

A opravdu, Bobbi je dodnes královnou korektorů, podkladových bází, concealerů. Seženete už takové odstíny, kterou přesně splynou s vaším tónem pleti. V našem kotextu není bez zajímavosti, že v roce 1995 Bobbi prodala svou značku společnosti Estée Lauder Companies, ale stále si nad ní uchovává kontrolu. V roce 2003 vyšel na trh bronzer Shimmer Brick, kterého se prodá každou minutu po jednom kusu. 

Giorgio Armani, frajer N°1

A máme tady módního tvůrce par excellence: Giorgio Armani. Jeho haute couture obdivujeme na hollywoodských star na červených kobercích. Jeho smysl pro eleganci, nadčasovost, ženskost i mužnost je nenapodobitelný. Když v roce 1980 hrál Richard Gere ve snímku Americký gigolo v saku od italského návrháře, hned začala být po Armanim v L.A. 'sháňka'. Stal se prvním módním návrhářem, který odmítl příliš hubené modelky s body mass indexem (BMI) nižším než osmáct. Stalo se tak poté, co z důvodů mentální anorexie v roce 2006 předčasně zemřela brazilská modelka Anna Carolina Reston.

Giorgio Armani je mixem několika věcí: dítě štěstěny, talent od Boha a díky tomu absolutní špička ve svém oboru. A stejně jako jeho oděvní návrhy, i jeho kosmetika nabízí precizní a vyšperkovaný obsah i formu. V jeho vůních se často objevují květiny a dřevo, a vydrží sto let. Jsou to evergreeny: Aqua di Gio, Sí, Armani Code, Emporio Armani Diamonds, řada Armani Privé je dechberoucí...

Složení dekorativní kosmetiky značky Armani je nebesky jemné, jeho make-upy nevytváří dojem masky. Produkty se dají vrstvit asi tak, jako když malíř vrství barvy na plátno. Armaniho make-upy jsou Rolls Roycem ve své kategorii. A nebudu přehánět, když bez okolků napíšu, že není ve světě make-upů nic lepšího. Pleť rozjasní, vyhladí, vyživí a zbaví vrásek. Dokonalost sama.

S řasenkami Eyes to Kill opravdu 'zabijete' pohledem všechny okolo. Mnoho vizážistek, ale také obyčejných spotřebitelek nedá dosputit na Armaniho rtěnky. Já si kdysi koupila jeho wax na rty na svou veselku. Ve svatební den jsem jej roztřesenýma rukama použila nejen na rty, ale i na líčka a nadělala jsem s ním tehdy hodně parády. Vydržel všechny emoce, svatební menu i polibky. Vydržel déle než moje láska. Armani forever.


reklama
reklama
reklama