Podnikatelka Klára Rott: Aby přírodní kosmetika fungovala, musí se spojit s vědou
Po smrti otce začala mít problémy s pletí a rozhodla se, že se musí vyhnout chemickým látkám. Nenašla ale žádný přípravek, který by jí vyhovoval, a proto se vrhla do podnikání sama. Dnes prý její kosmetické výrobky nemají konkurenci. Vývoj značky zabral Kláře Rott dlouhých sedm let.
Přírodní kosmetika je dnes natolik trendy záležitost, že pouštět se do podnikání s ní znamená obrovskou výzvu. Buď je váš koncept naprosto ojedinělý, nebo pravděpodobně proděláte.
Kláře Rott se ale risk vyplatil, její stejnojmennou značku oceňují vizážisté, majitelé konceptuálních parfumerií i koncoví zákazníci.
Přírodní kosmetika z lokálních zdrojů momentálně zažívá velkou popularitu. Jak se chcete odlišit?
Snažíme se dělat věci jinak. Jako jediní v Česku si sami vyrábíme bio květinové vody, neboli hydroláty, i bio bylinné extrakty. A to vše v naší výrobě ve středních Čechách. Do kosmetiky nepřidáváme vodu, ale základ tvoří právě naše silné bio hydroláty. Nepoužíváme žádné konzervanty. Vyvinuli jsme vlastní samokonzervační systém složený pouze z bylinných extraktů a laktobacilů, který nám udrží produkty čerstvé minimálně rok. A to, že máme veškeré dostupné suroviny v bio kvalitě a podporujeme fair trade, považuji za samozřejmost.
Jak víte, že jste v Česku jediní, kdo květinové vody sám vyrábí?
Tuto informaci máme ze Státního zdravotního ústavu. Současná legislativa bohužel trochu nešťastně umožňuje nazývat se výrobcem i těm firmám, které hydroláty pouze přebalují do menších balení a následně prodávají. My nepřebalujeme, my skutečně vyrábíme.
Na co jsou vaše produkty zaměřeny?
Na péči o pleť. Jedna řada je určena pro normální a zralou, druhá pro problematickou (s akné, dermatitidou, ekzémem). U obličejových sér Harmonie je rozlišujeme na mladou od 25 let a zralou od 45 let. Nemám ráda široké portfolio produktů, které stejně staví pouze na jedné či dvou účinných látkách. Takové produkty u nás nenajdete.
Odkud pochází přírodní složky, se kterými pracujete?
Skoro z celého světa. Pokud to jen jde, snažíme se nakupovat suroviny přímo od lokálních pěstitelů a podporovat fair trade přístup. Například rooibos máme z Jihoafrické republiky, zelený čaj z Číny (z obou vyrábíme naše hydroláty), bambucké máslo z Ugandy, arganový olej z Maroka, kokosové mléko z Vietnamu, kmenové buňky ze Švýcarska, všechny včelí produkty z Doupovských hor, některé ingredience nakupujeme také v Německu, Rakousku a mnoha dalších zemích. Vstupní suroviny si bedlivě laboratorně testujeme, protože jsme bohužel zjistili, že i v bio surovinách jsou velké rozdíly.
Říkáte, že k tvorbě vlastní kosmetiky vás přivedla situace na trhu. Čím jste se zabývala předtím? Jak jste poznala, že konkurence používá ingredience, které jsou nevalné kvality?
Po ukončení studií ekonomie a managementu jsem začala podnikat. Jelikož mi v té době bohužel zemřel tatínek na rakovinu, rozhodla jsem se, že chci dělat něco smysluplného a prospěšného pro ostatní, otevřela jsem pobočky výživového poradenství. Po té tragické události jsem ale začala mít problémy s pletí. A když jsem na vlastní oči viděla, co dokážou udělat chemické látky s lidským tělem, příroda byla pro mě jediná volba. V té době jsem se začala zajímat o přírodní kosmetiku a zjistila, že na našem trhu ta opravdu kvalitní nebyla. Skoro vždy, když jsem otočila krabičku a podívala se na složení, začínalo vodou a pokračovalo v lepším případě nejlevnějšími oleji, které většinou nebyly ani v bio kvalitě. Dnes je u nás situace na trhu už lepší, začíná totiž sílit tlak veřejnosti na kvalitu výrobků, což se nevyhnulo ani přírodní kosmetice.
Kolik let trvalo, než značka Klára Rott vznikla, a co všechno tvorba značky přírodní kosmetiky v Česku obnáší?
Vývoj trval asi sedm let. Hned na začátku jsem si totiž uvědomila, že nestačí pouze smíchat pár kvalitních surovin. Aby přírodní kosmetika opravdu fungovala, je potřeba ji propojit s moderní vědou. Spojila jsem se tedy s výzkumnými ústavy u nás i v zahraničí. Zde se nám podařilo najít vyvážené kombinace aktivních látek, které skutečně pomáhají pleti zbavit se obtíží a jsou vhodné i na tu problematickou. Všeobecně si myslím, že budování značky v jakémkoliv oboru je velmi náročné. Vše začíná myšlenkou a vizí. Z té si stanovit cíl, z něj udělat koncept a ten převést na plán, který se poté musí zrealizovat. To byl asi nejtěžší bod.
Jak to celé probíhalo?
Byla nutná koordinace výzkumného týmu a jeho výsledků. Pak mě čekalo připravit výrobu, výrobní prostory a vybavit je výrobními technologiemi dle náročných legislativních požadavků, vyhledat dodavatele vstupních surovin, vytvořit design produktů, udělat efektivní marketing, nastavit obchodní model, splnit velmi přísnou evropskou legislativu pro výrobce kosmetiky a nakonec na vše výše uvedené zajistit potřebné financování. Takže jsem se posledních sedm let opravdu nenudila.
Kolik má značka nyní zaměstnanců a kdo ji tvoří?
KLARA ROTT je česká rodinná firma, v nejužším vedení je pět lidí. Dále máme tým odborníků z výzkumu a vývoje, kteří mají na starosti vývoj produktů. Máme kolegy v PR, marketingu a obchodu, kteří se nám starají o propagaci a obchodní aktivity u nás i v zahraničí. A v neposlední řadě tu jsou naši spolupracovníci ve výrobě.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Od dubna spouštíme prodej našich silných bio hydrolátů rooibos, zelený čaj, levandule a rozmarýn. V nejbližší době plánujeme spustit kabinetní balení pro profesionály, tedy pro wellness a spa centra, kosmetické salony a podobně. Rádi bychom také expandovali do zahraničí. Máme poptávky třeba ze zemí bývalé Jugoslávie, Číny či Namibie.