reklama

Kdo získal cenu Big Brother v roce 2005

ČESKO

  • Firma Tesco - za případ sledování zákaznic v kabinkách kamerou a čipům, které zavádí ve světě do zboží a ty umožňují sledovat pohyb a zvyky zákazníka.
  • EU za návrh směrnice, která ukládá všem telekomunikačním operátorům a internetovým provozovatelům uchovávat až tři roky údaje o všech telefonních hovorech, SMS, e-mailech a navštívených webových stránkách evropských občanů.
  • Vládní návrh zákona, který zavádí digitální fotografie a otisky prstů do cestovních pasů. Údaje mají být uloženy ve formě RFID čipu a mohou být čteny bez vědomí občana
  • Firma Czech Credit Bureau, která provozuje databáze s osobními údaji lidí, kteří čerpají půjčky. Do databází má přístup 19 bank, řada leasingových společností a provozovatelů splátkového prodeje.
  • Národní akční plán boje proti terorismu změny několika zákonů, které posilují pravomoci policie a zpravodajských služeb
  • Výrok policejního prezidenta Jiřího Koláře: "Já vedu rozhovory a ať si je každý odposlouchává, jak chce. Když si je člověk jistý, že nic nespáchal, může mu to být jedno."

RAKOUSKO

  • město Vídeň za instalování kamerových systémů navzdory klesající kriminalitě (Cena pro veřejnou správu)
  • úklidová společnost Assa: za odebírání otisků prstů a vzorků DNA od všech zaměstnanců z důvodů jejich původu (většina je z Východní Evropy) (Cena pro komerční firmy)

SRN

  • organizátoři Světového poháru ve fotbale pro rok 2006 za poskytnutí klientských údajů sponzorů, prodej lístků s RFID čipy (Cena spotřebitelů)
  • prokurátor Ślesvicka-Holštýnska za sledování 7000 majitelů mobilních telefonů, které se nacházeli v blízkosti místa činu. Veřejně bylo oznámeno, že ti, kdo se dobrovolně nepřihlásí jako svědci budou podezřelí (Cena pro veřejnou správu)

ŠVÝCARSKO

  • státní zastupitelství v Zurichu za projekt tajného nočního průzkumu odpadkových košů zhruba sta zaměstnanců (Cena pro veřejnou správu)
  • finanční společnost švýcarské pošty Posfinance za nezákonné poskytování údajů o bankovních transakcích do USA (Cena pro komerční sektor)
reklama
reklama
reklama