5 způsobů, jak nepodlehnout tlaku v práci
Doba je čím dál náročnější a je čím dál těžší, se z pracovního tlaku nezbláznit. Jak na to?
Doba je nejistá, a v důsledku toho je na zaměstnance kladen čím dál větší pracovní tlak. Musí toho dělat více, rychleji a často za méně peněz. Není to jen váš pocit, nebo jen váš problém. Že se nároky zvyšují a že je čím dál náročnější práci zvládat, dokázalo několik studií, napoledy třeba ta od společnosti Engage Hill.
Víc než kdy jindy je proto nyní potřeba naučit se tento tlak a stres zvládat, nebo ještě lépe eliminovat. Máme pro vás pár rad, díky nimž se v práci můžete přestat zbytečně stresovat.
1) Správná pracovní pozice
Je dobré znát své schopnosti. Málokdy se člověk uplatní na pozici, která vyžaduje umění vést a motivovat lidi, pokud v sobě nemá alespoň část lídra. Pokud se vynikající obchodník stane obchodním ředitelem, zdaleka není zajištěn úspěch celého týmu. Může mu chybět dovednost práce s kolektivem, delegování a kontrola.
Důsledkem zastávání pozice nebo i role, která nám nesedí, pak mohou být neurotické příznaky – strach, třes, nespavost, nechutenství, úzkost. "Je užitečné si říct, zda chci skutečně toto místo. Cítím se na to? Pokud z vás chce mít šéf manažera a dostanete šanci, požádejte o přidělení mentora či externího kouče, který vás prvními kroky provede a dohlédne na vaši adaptaci," radí psychoanalytický kouč Radka Paálová z Profit management ČR.
2) Umění říct ne
Buďte k sobě upřímní. Hledejte své hranice, řiďte se intuicí a když je to potřeba, zkuste říct ne. Není to ostuda, ba naopak. Jste-li zahlceni svou prací, nemusíte mít pocity viny z toho, že kolegovi odmítnete účast na plnění jeho úkolu, nebo tuto pomoc posunete na další den.
"Důležité je vše důstojně vykomunikovat a najít adekvátní způsob řešení, který bude vyhovovat oběma stranám. Pokud to nedokážete, připravte se na to, že úkolů, které k vám doputují, bude přibývat – kolegové si rychle všimnou, že si to k vám mohou dovolit. Výsledkem není nic jiného než pořádná dávka stresu," varuje odbornice.
3) Role v týmu
Každý z nás byl někdy součástí pracovního týmu. Existuje skvělá typologie "Belbin – týmové role", díky níž zjistíte, v jaké z celkem devíti rolí vám bude nejlépe. "Například Realizátor je zaměřen čistě na výkon svěřené činnosti. Je aktivní, loajální, nejraději by začal pracovat ještě dříve, než dostane zadání. Méně však přichází s vizemi, novými nápady či pomocí v řešení obtížných úkolů.
Čtěte také: Rychlý návod, jak zatočit se stresem a přepracovaností
To se naopak očekává od Inovátora. Snadno si lze představit, jak to dopadne v týmu, kde si tito dva lidé prohodí role. Tým, který tuto typologii uplatňuje, je kreativnější, disciplinovanější, produktivnější a méně stresovaný," upozorňuje Radka Paálová.
4) Láska k práci
To, co děláme, bychom měli dělat rádi a s chutí. Ano, není to vždy jednoduché. Ale pokud budete mít pocit marnosti a zbytečnosti, nemůžete svou práci odvádět dobře. Pokud vás naopak činnost naplňuje, baví a uspokojuje (a máte za ni v ideálním případě ještě adekvátní odměnu), bude to na výsledku a vaší psychice znát. Pokud pro vás má to, co děláte, smysl a věříte tomu, budete odolnější, vytrvalejší a stěží se dostanete do stresu.
5) Vyvážený život
Dnešní doba je uspěchaná, s orientací na cíl a výkon. Jsou lidé, kteří pracují dvanáct hodin denně pět dní v týdnu. Je prospěšné si tuto situaci uvědomovat a vyvažovat pracovní složku mimopracovní – věnovat se rodině, cvičit, zajít si do divadla, vyjet si na prodloužený víkend na hory. Snadno totiž můžeme sklouznout k opojení pracovním úspěchem, který je vrtkavý a končí často i trestem za rodící se přebujelé ego v podobě úrazu či nemoci," varuje Radka Paálová.
Teprve tehdy si bohužel uvědomíme, že je třeba přeformátovat náš hodnotový systém a nevěnovat práci vše. Až po vyvážení pracovních a osobních aktivit budeme dlouhodobě výkonní a je předpoklad, že i nestresovaní.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:
Nejmladší miliardářka nosí černý svetr po Jobsovi
Neumíte se rozhodovat? Víme, jak se to naučit
Nesnášíte svoji práci? Poradíme, jak dát výpověď