Je jí pětašedesát, ale vypadá na dvacet. Barbie umí každou práci a vydělává miliardy
Panenka Barbie na sebe od svého zrození vzala tisíce podob a modelů a postupem času se z ní stal také komerční fenomén. Veřejnost ji poprvé mohla vidět 9. března 1959 na veletrhu hraček v New Yorku. I po 65 letech si ale drží popularitu, ačkoli musí čelit silné konkurenci v podobě chytrých telefonů, tabletů a mobilních her.
Loni panence výrazně pomohl film Barbie režisérky Grety Gerwigové, ve kterém panenka ztvárněná herečkou Margot Robbieovou vyměnila svůj růžový fantazijní domov za skutečný svět. Snímek o feministickém probuzení ikonické panenky se stal nejvýdělečnějším filmem roku, když utržil 1,38 miliardy dolarů a získal také osm nominací na Oscara. Pomohl i firmě Mattel, která panenku vyrábí a jíž filmová Barbie přinesla obrození značky.
Barbie za dlouhá léta prošla - s většími či menšími úspěchy - mnoha inovacemi a řídila se módními trendy jak v oblasti životního stylu, tak v oblékání, úpravě vlasů a líčení. Šaty ji navrhovala ta největší módní esa od Christiana Diora až po Giorgia Armaniho či Gianniho Versaceho. Má rodinu, která čítá partnera Kena a na dvě desítky rodinných příslušníků a přes čtyři desítky domácích mazlíčků.
Postupem času dostala i černošskou, hispánskou, indiánskou nebo čínskou podobu. Tělo jí zahalila burka, indické sárí, japonské kimono či tradiční africký oděv. Nejprve byla manekýnkou, pak i učitelkou, zpěvačkou, letuškou, kosmonautkou, diplomatkou, paleontoložkou, prezidentskou kandidátkou, lékařkou či atletkou. Před čtyřmi lety uvedl Mattel také panenky bez vlasů, s kožní poruchou vitiligo nebo modely s protetickými končetinami a i panenku na vozíčku.
Na počátku příběhu dlouhovlasé panenky s výraznými křivkami byla láska amerického páru Ruth a Elliota Handlerových, kterým se narodily dvě děti, holčička Barbie a malý Ken. Jména dětí jsou v tomto příběhu více než důležitá. Handlerovi vlastnili firmu na výrobu dřevěných rámů na obrazy a Elliot začal z odřezků dřeva vyrábět malý nábytek pro panenky. A to byl začátek jejich obchodu s hračkami.
V roce 1945 si Ruth a Elliot založili se svým přítelem Haroldem Mattsonem společnost Mattel (složeninou jmen Mattson a Elliot), která se díky panence Barbie postupně rozrostla v obchodní gigant. V roce 1956 si Ruth při své návštěvě Švýcarska koupila německou panenku Lilli, která byla původně komiksovou postavičkou. Ta se stala pro Handlerovou hlavním zdrojem inspirace pro vytvoření vlastní podobné panenky, později nazvané Barbie po její dcerce.
Patent získala Barbie v roce 1958, v březnu 1959 se poprvé objevila na veletrhu hraček American International Toy Fair v New Yorku. Barbie, která má i svůj životopis a civilní jméno Barbara Millicentová Robertsová, byla zpočátku k dispozici ve dvou variantách - blond a bruneta. V obou případech na sobě měla jednodílné černobílé pruhované plavky, zlaté náušnice, sluneční brýle a na nohách lodičky.
První "barbíny" byly vyrobeny v Japonsku a v prvním roce produkce jich bylo prodáno na 350 tisíc kusů. Hned na počátku se panenka stala předmětem sporu. Firma Louis Marx and Company totiž tvrdila, že se Barbie příliš podobá jejich Lilli, tedy svému předobrazu. Spor řešil i soud, celá záležitost se uzavřela tím, že Mattel zakoupil patentová práva na výrobu německé panenky. V roce 1961 se objevila také druhá postavička, nerozlučný přítel panenky Barbie, který dostal jméno Ken.
Barbie je dnes k dostání prakticky po celém světě, na československý trh tahle asi nejslavnější panenka světa oficiálně vstoupila v listopadu 1990. Československo se stalo po Maďarsku druhou zemí bývalé východní Evropy, kam tyto panenky pronikly. Nejúspěšnější edicí v historii panenky je Totally Hair Barbie z roku 1992, které se během čtyř let, co byla na trhu, celosvětově prodalo přes deset milionů kusů.
Slavná panenka byla ale i terčem kritiky, například za to, že svou postavou s vosím pasem a velkými prsy podporuje u dětí nereálné představy o dokonalém těle. Na trh tedy přišly i varianty s různými tvary těl, třeba s oblejší postavou a silnějšími stehny. V roce 2018 Mattel začal nabízet i panenky představující úspěšné ženy. Barbie tak dostala podobu mexické malířky Fridy Kahlo, americké pilotky Amelie Earhartové či tenistky Naomi Ósakaové.