Jsou z plastu, ale mají i srdíčko. Španělsko bojuje s genderovými stereotypy hraček
Španělská vláda vydala v přepočtu 2 miliony korun na to, aby ještě před Vánoci upozornila na genderovou kategorizaci hraček. Konec tak má být s růžovými věcmi pro holčičky a v nabídce prodejců by měly zmizet i typické "klučičí" hračky, jako je auto nebo stavebnice.
V Madridu se v neděli před polednem uskuteční akce nazvaná Stávka hraček, jejímž cílem je boj proti genderovým stereotypům v reklamách na hračky. Kampaň organizuje španělské ministerstvo pro ochranu spotřebitele, které k ní spustilo na internetu i animované video. Informovala o tom ve čtvrtek místní média.
"A jak má stávka vypadat? Přestaňte si ten den s námi hrát," říká jedna z hraček na propagačním videu, zatímco druhá tomu tleská. "Protože hračka, s níž si může hrát jen polovina dětí, není šťastná," hřímá za pultíkem plastová postavička.
Cílem akce, která podle deníku ABC stála státní kasu skoro 83 tisíc eur (asi dva miliony korun), je nepěstovat v dětech od malička stereotypy. Španělská vláda spustila kampaň v předvánočním čase, kdy rodiče nakupují dárky. V reklamách se přitom většinou inzerují pro holčičky panenky a věci pro zkrášlení, často v růžových barvách, a pro kluky autíčka či stavebnice.
"Léta jsme snášeli, že nás škatulkovali," obrací se na videu plastová postavička k hračkám celého světa. "Říkali nám, že jsme byly vytvořené proto, aby si s námi hráli buď jen kluci, nebo jen holky… ale my, i když jsme z plastu, nebo z plyše, máme také srdíčko. A nastal čas říct: stačí," křičí na videu za pultíkem plastová hračka.
Akce v neděli 12. prosince se koná v loutkovém divadle v parku v centru Madridu a připojit se k ní mohou lidé i přes sociální sítě pod heslem #HuelgaDeJuguetes (Stávka hraček).